Rezeki, Usaha & Tawakal

Salam readers,
sekian lama saya menyepikan diri menulis blog. Hari ni saya tergerak hati ingin kembali menulis coret-coret kehidupan dan perkongsian bersama korang semua. Maaf kepada yang comment tu saya baru je publish setelah sekian lama. Maklumlah sibuk dengan hal kehidupan sampai berhabuk habuk blog ni.Hehehehe.

Jadi....apa khabar semua? Saya disini sihat alhamdulillah. Diharapkan korang begitu juga :)

Hari ni saya nk share sedikit cerita tentang Rezeki, Usaha dan Tawakal. Benda ni pasti akan jadi dalam hidup kita semua. Ada antara kita yang terlalu senang dengan kehidupannya, jadi dia tak perlu bersusah mencari duit lebih atau rezeki lebih. Segala makan pakai cukup. Tapi pernahkah korang terfikir keselesaan itu bukan selamanya? Ye, ia memang tak kekal selamanya. Di saat kita kat atas, kita senang, nak apa sebut kan saja, terbang ke depan muka kita. Tapi bila kita di bawah, di saat kita jatuh susah, segala benda disekat, segala benda serba serbi tak cukup, bank bank call kita, serabut tak? Sangat serabut.

Di saat ini, kita hanya perlu percaya pada Allah S.W.T. Dia yang memberi rezeki kepada kita, dia juga yang akan menarik balik rezeki itu daripada kita. Atas sebab apa rezeki itu ditarik? Muhasabah diri kita kembali. Mungkinkah kita pernah lalai, lupakan tanggungjawab kita sebagai hambaNya, tinggalkan yang wajib tapi amalkan yang dilarang. Kita hanya seorang hamba di dunia ni, pastinya kita pernah terpesong. Kita bukan makhluk yang dijadikan sempurna. Allah tu maha pemurah lagi maha penyayang. Kembali padaNya untuk memohon agar rezeki yang pernah dilimpahkan pada kita dikembalikan.

Tinggalkan yang dilarang, buat yang wajib. Sentiasa meminta, sentiasa bersyukur, sentiasa berusaha. Kalau kita nak sesuatu kita usahakan. Kita berdoa agar usaha kita membuahkan hasil. Selebihnya kita serah pada Allah S.W.T untuk menentukan rezeki kita, berapa banyak rezeki layak kita dapat.

Yakin dan yakin, percaya pada Allah. Rezeki itu luas, andai kita tidak berusaha mencarinya rezeki itu tidak datang bergolek golek bagai buah nangka yang gugur setelah masak. Kesimpulannya, Rezeki itu datang dari Usaha sdan Tawakal kepada pencipta kita. Semoga kita semua dalam rahmatNya.

Sekian,

diddy

0 says: